Tomater og onani kan forebygge prostatakreft

Tomater

Mange kreftformer kan forebygges. Og flere faktorer spiller inn. Vi trekker frem to av dem: Prostatakreft kan forebygges ved rikelig med tomater. Og ved hyppig sex eller onani.

Prostatakreft er den vanligste kreftformen hos menn. Det er mye som tyder på at en vestlig livsstil, spesielt et kosthold med lite frukt og grønnsaker, og mye kjøtt og meieriprodukter, henger sammen med stadig flere tilfeller av sykdommen. Men prostatakreft er også en sykdom som kan forebygges – på flere måter.

En studie fra Harvard School of Public Health forteller om en tydelig sammenheng mellom prostatakreft og lav ejakuleringsfrekvens, altså at hyppig utløsning gjennom voksenlivet spiller en rolle i årsaken til prostatakreft. Studien sier at jo oftere mennene fikk utløsning mens de var mellom 20 og 50 år, jo mindre var risikoen for å utvikle prostatakreft senere i livet. Den forebyggende effekten var størst blant menn i 20-årene. Hvis disse mennene hadde sædavgang minst fem ganger i uken, hadde de tre ganger så liten risiko for å utvikle kreftformen.

Forklaringen ligger i at prostatavæske som stagnerer har en tendens til å endre seg, bli «gammel» på en måte kjertelvevet ikke har godt av. Ved å få utløsning jevnlig, vil sæden derimot byttes ut og sannsynligvis holde bedre kvalitet.

LES OGSÅ: Slik lever du uten potens

Hyppige utløsninger… eller fisk, korn og tomater?

Rune Blomhoff

Rune Blomhoff er leder for Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO.

Hyppige utløsninger er ikke alene avgjørende for utviklingen av sykdom. Både alder, arv, hormoner, kosthold og livsstil kan ha betydning. Rune Blomhoff, leder for Avdeling for ernæringsvitenskap ved UiO er spesielt opptatt av kostholdets betydning.

– Det er godt dokumentert i mange vitenskapelige studier at overvekt og fedme øker risiko for prostatakreft. Det beste rådet er derfor at man holder vekten innenfor normalområdet. I tillegg kan et plantebasert kosthold med mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt og tilsatt sukker redusere risikoen for mange ulike kreftsykdommer, også prostatskreft, sier han.

Blomhoff og forskningsgruppen hans har i lengre tid jobbet med å finne ut hvilke matvarer og matvaregrupper som spiller rolle i beskyttelse mot utviklingen av sykdommer.

– Det er mye som tyder på at tomater og sporstoffet selen, kan være spesielt gunstig for å redusere risiko for prostatskreft, men det er litt tidlig å trekke sikre konklusjoner. Matvarer som er rike på selen er for eksempel fisk, skalldyr, korn og nøtter, sier Blomhoff.